Θέση σχολικών φυλάκων σε διαθεσιμότητα σύμφωνα με το άρθρο 80 του ν. 4172/2013. Η ως άνω νομοθετική ρύθμιση αντίκειται στις κατοχυρωμένες από το άρθρο 25 παρ. 1 και 103 παρ. 7 αρχές της αναλογικότητας και της αξιοκρατίας και είναι επομένως ανίσχυρη.
ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟ ΠΕΙΡΑΙΩΣ
ΑΡΙΘΜΟΣ ΑΠΟΦΑΣΕΩΣ 2700/2013
2989/2013
ΤΟ ΜΟΝΟΜΕΛΕΣ ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟ ΠΕΙΡΑΙΩΣ
(Διαδικασία Ασφαλιστικών Μέτρων)
Αποτελούμενο από τη Δικαστή Αριστέα Ρουσέα,
Πρόεδρο Πρωτοδικών, που ορίστηκε με κλήρωση σύμφωνα με τις διατάξεις του
Ν. 3327/2005.
Συνεδρίασε δημόσια στο ακροατήριό του, στις 16 Οκτωβρίου 2013, χωρίς τη σύμπραξη Γραμματέα, για να δικάσει την υπόθεση μεταξύ:
ΤΩΝ ΑΙΤΟΥΝΤΩΝ: 1) ... 14) ..., οι οποίοι παραστάθηκαν δια της πληρεξουσίας δικηγόρου Μαρίας Μαγδαληνής Τσίπρα.
ΤΟΥ ΚΑΘ΄ ΟΥ Η ΑΙΤΗΣΗ : Νομικού Προσώπου Δημοσίου
Δικαίου με την επωνυμία «Δήμος Περάματος» που έχει την έδρα του στο
Πέραμα Αττικής, ο οποίος παραστάθηκε δια του πληρεξουσίου δικηγόρου Στ.
Μυλωνά.
Οι αιτούντες ζήτησαν να γίνει δεκτή η από
2-9-2013 αίτησή τους, που κατατέθηκε στη Γραμματεία του Δικαστηρίου
αυτού με αριθμό 2989/2013 και προσδιορίστηκε για την παραπάνω δικάσιμο.
Κατά τη συζήτηση της υπόθεσης οι πληρεξούσιοι
δικηγόροι των διαδίκων ανέπτυξαν τους ισχυρισμούς τους και ζήτησαν να
γίνουν δεκτοί.
ΤΟ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟ ΜΕΛΕΤΗΣΕ ΤΗ ΔΙΚΟΓΡΑΦΙΑ
ΚΑΙ ΣΚΕΦΤΗΚΕ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ΝΟΜΟ
Με την κρινόμενη αίτηση οι αιτούντες
επικαλούμενοι τη συνδρομή επικείμενου κινδύνου ζητούν να ληφθούν
ασφαλιστικά μέτρα για την προσωρινή ρύθμιση της κατάστασης που ανέκυψε
από τη βλαπτική μεταβολή των όρων εργασίας τους μέχρι την τελεσιδικία
της ήδη ασκηθείσας αγωγής τους απειλούμενης χρηματικής ποινής ποσού 300
ευρώ σε βάρος του καθού και υπέρ εκάστου εξ αυτών για κάθε παράβαση της
εκδοθησομένης αποφάσεως. Η αίτηση παραδεκτώς εισάγεται ενώπιον του
Δικαστηρίου τούτου που είναι αρμόδιο καθ' ύλη και κατά τόπο να τη
δικάσει (αρθρ. 683 παρ. 1, 664 ΚΠολΔ) κατά τη διαδικασία των
ασφαλιστικών μέτρων (αρθρ. 686 επ. ΚΠολΔ) και είναι νόμιμη στηριζόμενη
στις διατάξεις των άρθρων 7 και 8 του ν. 2112/1920, 648 επ. ΑΚ, 731 και
732, 947 παρ.1 ΚΠολΔ. Πρέπει, επομένως, η αίτηση, να ερευνηθεί περαιτέρω
κατ' ουσίαν. Η διαθεσιμότητα των εργαζομένων αποτελεί έναν αυτοτελή
θεσμό προσωρινής αναστολής της σύμβασης εργασίας με καταβολή του μισού
των αποδοχών την οποία μπορεί να επιβάλλει μονομερώς ο εργοδότης και
ρυθμίζεται στο άρθρο 10 παρ. 1-3 του ν. 3198/1955, σύμφωνα με το οποίο
οι επιχειρήσεις και εκμεταλλεύσεις μπορούν, σε περίπτωση περιορισμού της
οικονομικής δραστηριότητας τους, να θέτουν σε διαθεσιμότητα τους
μισθωτούς τους η οποία δεν μπορεί να υπερβεί τους τρεις μήνες ετησίως με
καταβολή του μισού του μέσου όρου των τακτικών αποδοχών τους των δύο
τελευταίων μηνών υπό καθεστώς πλήρους απασχόλησης. Στο νομοθέτη δεν
αποκλείεται να θεσπίσει το θεσμό της διαθεσιμότητας στους εργαζόμενους
στο δημόσιο προς το σκοπό της αναδιοργάνωσης των υπηρεσιών του, ώστε
κάποιοι υπάλληλοι να μετακινηθούν σε άλλες υπηρεσίες και κάποιοι άλλοι
να αποχωρήσουν, ώστε η χώρα να ανταποκριθεί και στη σχετική δέσμευση της
για την αποχώρηση 150.000 δημοσίων υπαλλήλων μέχρι το 2015. Σύμφωνα
όμως με την αρχή της αναλογικότητας (άρθρο 25 παρ. 1 του Συντάγματος), η
επιλογή των εργαζομένων που τίθενται σε μια τέτοια κατάσταση δεν θα
πρέπει να είναι ούτε αυθαίρετη ούτε επιλεκτική αλλά να γίνει με
αντικειμενικά κριτήρια, υπηρεσιακά ή κοινωνικά, βάσει των ικανοτήτων,
των προσόντων, της απόδοσης, της αρχαιότητας, της ηλικίας, της
οικογενειακής και της οικονομικής κατάστασης των υπαλλήλων. Τούτο
υπαγορεύει και η αρχή της αξιοκρατίας (άρθρο 103 παρ. 7 του Συντάγματος)
η οποία επιβάλλει η πρόσβαση σε δημόσιες θέσεις αλλά και η διατήρηση
των θέσεων αυτών από τους υπαλλήλους που τις έχουν καταλάβει να γίνεται
με κριτήρια που συνάπτονται με την προσωπική αξία και ικανότητα των
ενδιαφερομένων (ΣτΕ 2099/2000, 5094/1996, 3675/1996 κ.α.). Περαιτέρω, ο
νομοθέτης έχει από το Σύνταγμα ευρύτατη εξουσία οργάνωσης των δημοσίων
υπηρεσιών, τόσο ως προς τη δομή τους (σύσταση και κατάργηση Υπουργείων,
Γενικών ή Ειδικών Γραμματειών, Γενικών Διευθύνσεων, αυτοτελών υπηρεσιών
κ.λ.π.), όσο και ως προς τη σύσταση, την κατάργηση θέσεων και τη
βαθμολογική κλίμακα των δημοσίων υπαλλήλων που καταλαμβάνουν τις θέσεις
αυτές (ΣτΕ 1715, 1722/1983 (Ολομ.), 2934/1993,3045-46/1997). Ωστόσο, οι
μεταβολές που επιχειρεί ο νομοθέτης στις δομές της δημόσιας διοίκησης
πρέπει να είναι προϊόν εμπεριστατωμένης μελέτης βασιζόμενης στις αρχές
της διοικητικής επιστήμης, ώστε να τεκμηριώνεται ότι οι νέες ρυθμίσεις
είναι ορθολογικές, διαρκείς και αποτελεσματικές και όχι περιστασιακές
και αποσπασματικές (Πρ. ΣτΕ 44/2000, 528/1999). Εξάλλου, στο άρθρο 80
του ν.4172/2013 που ισχύει από την 23-7-2008 ορίζονται τα εξής 1. Από
την έναρξη της ισχύος του παρόντος νόμου καταργούνται στους δήμους οι
θέσεις της ειδικότητας Σχολικών Φυλάκων ανεξαρτήτως κατηγορίας
εκπαίδευσης με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου. Οι
υπάλληλοι, των οποίων οι θέσεις καταργούνται και εφόσον κατείχαν τις
θέσεις αυτές την 9η Ιουλίου 2013, τίθενται σε διαθεσιμότητα σύμφωνα με
την υποπαράγραφο Ζ.2 του ν. 4093/2012 (Α' 222), όπως ισχύει. Οποιαδήποτε
μετάταξη των ανωτέρω υπαλλήλων που τίθενται σε διαθεσιμότητα έλαβε χώρα
μετά την 9η Ιουλίου 2013 είναι αυτοδικαίως άκυρη. Με την ως άνω διάταξη
οι σχολικοί φύλακες υπήχθησαν σε καθεστώς διαθεσιμότητας, η οργανική
τους θέση καταργήθηκε, ενώ από την 23-07-2013 λαμβάνουν το ποσό που
αντιστοιχεί στο 75% των αποδοχών τους για διάστημα οκτώ μηνών μετά το
πέρας του οποίου (και εφόσον δεν μεταταχθούν ή μεταφερθούν) η υπαλληλική
τους σχέση λύεται. Οι διατάξεις αυτές αντιστρατεύονται ευθέως τις
προαναφερθείσες αρχές της αναλογικότητας, της αξιοκρατίας και της
ορθολογικής διάρθρωσης των υπηρεσιών του Δημοσίου. Τούτο δε διότι η
επιλογή των εργαζομένων που τίθενται σε μια τέτοια κατάσταση δεν γίνεται
βάσει αντικειμενικών κριτηρίων, όπως αυτά που προαναφέρθηκαν και επί
πλέον η κατάργηση των παραπάνω οργανικών θέσεων δεν πραγματοποιείται στη
βάση ολοκληρωμένης και εμπεριστατωμένης μελέτης αναδιάρθρωσης των
δημοσίων υπηρεσιών αλλά στηρίζεται αποκλειστικά στο τυχαίο κριτήριο της
κατάληψης θέσεων κατηγορίας ΔΕ των προαναφερόμενων ειδικοτήτων χωρίς να
λαμβάνονται υπόψη οι συγκεκριμένες ανάγκες της καθεμίας υπηρεσίας ή
φορέα. Θεωρείται δηλαδή εκ προοιμίου βέβαιο ότι οι υπηρεσίες που
εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της διάταξης αυτής δεν χρειάζονται τις
υπηρεσίες των υπαλλήλων αυτών των ειδικοτήτων, μολονότι δεν έχει
συνταχθεί σχετικό οργανόγραμμα στη βάση των πραγματικών αναγκών τους.
Τέλος, από τις διατάξεις των άρθρων 7 του Ν. 2112/20, 288, 361, 648, 652
ΑΚ προκύπτει ότι η επιχειρούμενη από τον εργοδότη μονομερής βλαπτική
μεταβολή των όρων εργασίας του μισθωτού παρέχει σε αυτόν το δικαίωμα να
αξιώσει την επαναφορά της εργασιακής του απασχόλησης στην προηγουμένη
κατάσταση (ΑΠ 1743/1991 ΕΕργΔ 51, 982, ΕφΑθ 3618/1990 ΝοΒ 38, 1349).
Από την ένορκη κατάθεση της μάρτυρος ... που
εξετάσθηκε στο ακροατήριο με επιμέλεια των αιτουσών (με επιμέλεια του
καθ' ου η αίτηση δεν εξετάσθηκε μάρτυρας), τα έγγραφα που προσκομίζονται
νόμιμα με επίκληση από τους διαδίκους και όλη γενικά τη διαδικασία
πιθανολογήθηκαν τα ακόλουθα: Οι αιτούντες, υπάλληλοι της κατηγορίας ΔΕ
ειδικότητας σχολικών φυλάκων, υπηρετούσαν με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού
δικαίου αορίστου χρόνου στο καθού η αίτηση. Με τις υπ' αριθ. 18586/7126,
18594/7133, 18600/7139, 18597/7136, 18590/7130, 18587/7127, 18595/7134,
18598/7137, 18589/7129, 18592/7132, 18599/7138, 18591/7131, 18596/7135,
18588/7128/30-7-2013 Διαπιστωτικές Πράξεις του Δημάρχου Περάματος,
διαπιστώθηκε η θέση των αιτούντων σε διαθεσιμότητα από 23-7-2013 σύμφωνα
με το άρθρο 80 του ν. 4172/2013. Η ως άνω νομοθετική ρύθμιση
αντίκειται, σύμφωνα με τα εκτιθέμενα στη μείζονα σκέψη, στις
κατοχυρωμένες από το άρθρο 25 παρ. 1 και 103 παρ. 7 αρχές της
αναλογικότητας και της αξιοκρατίας και είναι επομένως ανίσχυρη. Η
ενέργεια επομένως του καθ' ης η αίτηση να θέσει τους αιτούντες σε
κατάσταση διαθεσιμότητας συνιστά μονομερή βλαπτική μεταβολή των
εργασιακών τους όρων. Πιθανολογήθηκε ακόμη ότι υπάρχει επικείμενος
κίνδυνος για τη λήψη του αιτούμενου ασφαλιστικού μέτρου, αφού οι
αιτούντες με τη μείωση των αποδοχών τους από την εργασία τους που
αποτελεί το μοναδικό πόρο εισοδήματος τους έχουν περιέλθει σε αδυναμία
να αντιμετωπίσουν τις ανάγκες διαβίωσης των ιδίων και των οικογενειών
τους. Επίσης πιθανολογήθηκε ότι οι αιτούντες είναι απολύτως απαραίτητοι
στο καθού για την εύρυθμη λειτουργία των σχολείων, το έργο δε και τη
χρησιμότητα των υπηρεσιών των σχολικών φυλάκων τόνισε και το ΔΣ του
καθού στο υπ' αριθ. πρωτ. 18747/7202/31-7-2013 ψήφισμα του. Περαιτέρω οι
αιτούντες έχουν ασκήσει την από 2-9-2013 και με αριθ. καταθ. 6463/2013
τακτική αγωγή ενώπιον του Δικαστηρίου τούτου, η οποία πρόκειται να
συζητηθεί την 28-11-2013 και πιθανολογείται ότι θα ευδοκιμήσει. Κατ'
ακολουθίαν των ανωτέρω η αίτηση πρέπει να γίνει εν μέρει δεκτή ως κατ'
ουσίαν βάσιμη και να υποχρεωθεί το καθ' ου η αίτηση να απασχολεί
προσωρινά τους αιτούντες με τους προ της μεταβολής όρους μέχρι την
έκδοση οριστικής απόφασης επί της τακτικής αγωγής, απειλούμενης
χρηματικής ποινής, ποσού εκατό πενήντα (150) ευρώ σε βάρος του καθού και
υπέρ εκάστου των αιτούντων για κάθε παράβαση της παρούσας. Τέλος, η
δικαστική δαπάνη μεταξύ των διαδίκων πρέπει να συμψηφιστεί στο σύνολο
της λόγω της ιδιαίτερης δυσχέρειας ως προς την ερμηνεία των εφαρμοστέων
κανόνων δικαίου (άρθρο 179 του ΚΠολΔ).
ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ
Δικάζει αντιμωλία των διαδίκων.
Δέχεται την αίτηση.
Υποχρεώνει τον καθού η αίτηση να απασχολεί
προσωρινά τους αιτούντες με τους προ της μεταβολής των εργασιακών
συμβάσεων τους όρους μέχρι την έκδοση οριστικής απόφασης επί της από
2-9-2013 και με αριθ. καταθ. 6463/2013 τακτικής αγωγής.
Απειλεί σε βάρος του καθ' ου χρηματική ποινή,
ποσού εκατόν πενήντα (150) ευρώ για καθένα από τους αιτούντες για κάθε
παράβαση της παρούσας σχετικά με την αμέσως προηγούμενη διάταξη της.
Συμψηφίζει στο σύνολο τους τα δικαστικά έξοδα μεταξύ των διαδίκων.
Κρίθηκε, αποφασίστηκε και δημοσιεύτηκε στον
Πειραιά, στις 13-11-2013 σε έκτακτη και δημόσια συνεδρίαση, στο
ακροατήριο του Δικαστηρίου τούτου, με απόντες τους διαδίκους και τους
πληρεξουσίους δικηγόρους τους, με την παρουσία και τ Γραμματέα
Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ